Dag 12 en 13 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Pascal en Vera - WaarBenJij.nu Dag 12 en 13 - Reisverslag uit Jan Thiel, Curaçao van Pascal en Vera - WaarBenJij.nu

Dag 12 en 13

Door: Vera

Blijf op de hoogte en volg Pascal en Vera

13 Januari 2017 | Curaçao, Jan Thiel

Donderdag was het zover! We gingen nogmaals proberen te duiken en deze keer is het gelukt! We hebben om 12.00 uur de spullen opgehaald bij de duikschool op de kazerne en hierna zijn we doorgereden naar Porto Mari. Hier hebben we twee duiken gemaakt. De eerste duik duurde 52 minuten. Het klaren (druk van de oren afhalen) ging deze keer goed =). Ik vond alles super mooi om te zien. Echter was het zicht beperkt door de (zware) regen. Tijdens de eerste duik heb ik een hele dikke groene murene, grote porupinefish, snapper, meerder trompetvissen, lionfishes, spotted trunkfish en gevlekte murene gezien. Uiteraard heb ik nog veel meer andere vissen gezien, maar deze heb ik niet allemaal onthouden. Bij de tweede duik heb ik weer meerdere murenes gezien (zowel groen als gevlekt). Verder heb ik spotted drumfish, heel grote midnight parrotfish (+- 50cm), witte platvis, steenvis, rainbow parrotfish, lionfish, trompetvissen, blue tang en sandtile fishes gezien. Rond 18.00 uur zijn we weer terug naar het appartement gereden. Hier hebben we de spullen te drogen gehangen en daarna hebben we nog een paar kleine boodschappen gedaan. Rond 21.00 uur zijn we Truckipan gaan halen. Dit zijn een soort foodtrucks voor een vette hap. Je kan hier kiezen uit verschillende soorten vlees (van de grill) en daarbij krijg je dan friet. Zelf kan je hier nog saus op doen. De lokale bewoners houden er een bijzondere manier van friet eten op na: friet, vlees, knoflooksaus, curry, mayonaise, picasaus, ketjap, mengsel van uitjes en kruiden met daar boven op een flinke schep pindasaus. Men wacht in de auto op de bestelling, komt uit de auto wanneer men wordt gewenkt door de meneer van de truck en eet vervolgens weer in zijn auto. Soms wordt er zelfs gebeld om de bestelling door te geven, terwijl de auto dan al bij de truck geparkeerd staat. Bij de Truckipan waar wij waren, hebben we rundvlees besteld. Door de zware regen, kwam er blijkbaar water in de frituurpan terecht. Daarom bedacht de 'kok' dat het misschien hielp als hij er een stuk karton op zou leggen, want dan zou de regen niet meer in het vet vallen. Uiteraard gebeurde wat wij verwachtten... dat karton vatte vlam. Gelukkig kon hij het op tijd doven. Toen het eten klasr was, hebben we er een beetje saus op gedaan. Het was letterlijk een bak friet met daarop het vlees. Het vlees was wel erg lekker en goed mals. De friet was wat minder. Tijdens het eten kwamen we erachter dat er ook nog iets van aardappelpuree onder de friet lag. Toen het eten een beetje was gezakt, zijn we gaan slapen.
Vrijdag hebben we weer gedoken. We zijn vertrokken naar de westpunt van Curaçao. Hier hebben we op Playa Kalki onze eerste duik gemaakt. Bij het opbouwen van de duikset kwamen we erachter dat mijn automaat (waarmee ik moet ademen) lucht lekte. We hebben hierdoor dus een automaat van de duikschool daar moeten huren. Tot 10 meter diepte was het zicht slecht vanwege opwaaiend zand. Vanaf 15 meter diepte was het zicht prima. Bij het begin van de duik viel de stroming niet zo erg op, maar na een stukje zwemmen, bleek er toch een redelijke stroming te staan. Hier moesten we dus even rekening mee houden. Tijdens deze duik hebben we meerdere barracuda's, een grote trompetvis en een bijzondere schelp gezien (en uiteraard nog veel meer). De tweede duik wilden we maken bij Playa Lagun. Eerst hebben we wat gegeten en gedronken bij het restaurantje. Hier zaten een stuk 15 leguanen. Dit was erg leuk om te zien. Tijdens het eten kwamen er twee leguanen bij onze tafel zitten. Na een minuut of 10 gingen ze weer verder. Eén leguaan was wel ongeveer 1 meter lang (inclusief staart), de ander was een stukje kleiner. Toen we wilden gaan duiken bleek dat het verboden was om het water in te gaan vanwege de 'ruige' zee. We zijn hierna maar doorgereden naar Playa Cas Abao. Hier mochten we wel duiken. Hier bleek de automaat van Pascal ineens lek te zijn en dus ook voor hem hebben we er een moeten huren (iets met vrijdag de 13e?). Tijdens de duik hebben we meerdere Angelfishes, meerdere spotted drumfishes, meerdere foureye butterflyfishes, twee grote yellowtail snappers (+- 40 cm), een gevlekte murene en meerdere sergeant major fishes gezien. Rond 18.00 uur zijn we weer teruggereden naar het appartement. Hier hebben we pannenkoeken gebakken en 's avonds lekker rustig aan gedaan.

• 14 Januari 2017 - 13:47

Margaret:

Hoi Pascal en Vera,
    Dat waren twee mooie dagen! Super dat jullie nu goede duiken hebben kunnen maken.
    Geniet nog van de laatste paar daagjes samen daar op Curacao!

XXX Margaret